Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

hmong girls happyReizigers over ons

Op deze pagina plaatsen we korte reisverslagen over Laos van reizigers die met Riksja Laos een individuele rondreis naar Laos hebben gemaakt. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes niet alleen een beeld krijgt van Laos zoals wij het beleefd hebben, maar ook een impressie van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben.

We hopen dat onderstaande reacties je helpen bij het samenstellen van je reis. Besef wel: elke reis is weer anders en uniek. Maar dat je enthousiast terugkomt uit Laos van je individuele rondreis, dat weten we eigenlijk wel zeker.

Heb je ook een reisverslag gemaakt of een eigen website ontworpen en wil je je ervaringen delen, dan zouden we het leuk vinden om deze op onze e-mail te ontvangen. Je foto’s stellen we ook erg op prijs, we kunnen deze gebruiken voor onze website.

bungalow laosAlgemeen Laos

“Laos is veel relaxter dan Thailand. Die indruk hebben wij allebei ook al hebben wij in Laos slechts de twee grootste steden bezocht. In Laos zijn veel minder auto’s en veel meer brommers dan in Thailand; dus ook geen verkeersopstoppingen.” Reisverslag van Judith van der Louw.

“De huisjes op het bolovenplateau in Zuid Laos waren zo leuk. Heel knus en magisch zo tussen de mist en bomen. De olifantenlodge in Laos was supermooi, dat oversteeg de verwachtingen echt weer, zoiets verwacht je niet ineens midden in het bos. Echt te mooi!” Enquête Iselin van Duuren

“Het bezoek aan het olifantenkamp was het hoogtepunt van onze reis. Omdat het heel erg bijzonder was en je dingen mocht doen die je standaard als toerist niet mag doen.” Enquête Theo van Lieshout

“De reis naar Pakse is goede verlopen. We zijn met een slaapbus gegaan, leuk!!!! De bussen zien er uit als kerstbomen, zijn fel gekleurd met tekeningen. De verlichting was ook allerlei kleuren, ze vielen daardoor wel op. Was ook weer een VIP bus, dan krijg je een fles water en iets om te eten.” Reisverslag van Hans van Helderen.

monniken processie laos

Processie van monniken in Luang Prabang

Beleef Luang Prabang

“Vanmorgen om 5.30 uur laten wekken, snel aangekleed en gaan kijken naar de aalmoes. Hele rijen monniken lopen dan met een grote pot in een sliert achter elkaar langs de straten en krijgen van de inwoners, die op de grond of kleine krukjes zitten, een plukje gekookte rijst of een verpakt koekje of zoiets. Als hun pot vol is dan geven ze ook wel wat rijst weg aan kinderen die daarop staan te wachten met een plastic zak of een mandje. Daarna gaan de monniken naar de tempel waar zij thuis horen.” Reisverslag van Judith van der Louw.

olifant bad laosLive like a mahout

“Door het woud liepen we naar het olifantenkamp. Toen we aankwamen zagen we tussen de bomen de olifanten staan. Tsjonge, wat zijn ze toch groot als je er langs staat (wel 3 meter hoog), en dan waren dit alleen maar de vrouwtjes olifanten, de mannetjes zijn nog groter. Er stonden zes olifanten en we maakten kennis met deze dames. Wij reden op Mae San en een mahout (olifantenverzorger) reed op de nek van de olifant mee. Zo hebben we een uurtje door het woud gereden waar teakbomen worden gekweekt. Toen we terugkwamen, hebben we Mae San bananen gevoerd. Dit was echt heel leuk, want die pakte ze met haar slurf aan en hap slik weg en de slurf kwam weer om nieuwe te vragen. Na het voederen zijn we naar de rivier gelopen en met hetzelfde wiebelige houten bootje naar onze lodge gevaren. Dit was een prachtige lodge met uitzicht op de rivier. Hier hebben we heerlijk gelunched.

In de middag zijn we terug naar de olifanten gegaan. Ze waren inmiddels ontdaan van de bankjes op hun rug en wij mochten plaatsnemen in de nek van de olifant. Ton zat op Mae Nam en Patrick zat op Mae San. Achter ons zat de Mahout. Het was een heel apart gevoel om in de nek van zo’n groot dier te zitten en bovenop het hoofd van de olifant te kijken, er zitten zelfs haren op die rechtovereind steken. Het duurde even voordat we ons evenwicht vonden, maar daarna ging het best lekker. Nadat we de dames naar hun nachtverblijf (tussen de bomen in het oerwoud) gebracht hadden (was al om 14.00 uur), zijn we met een bootje naar watervallen gegaan. Hier hebben we lekker gezwommen. ’s Avonds vroeg naar bed, want de volgende ochtend gingen we om 07.00 uur al weer op pad. We gingen de olifanten bij hun nachtverblijf ophalen om ze te gaan wassen in de rivier. Dit keer mochten we weer in de nek zitten en Ton heeft zelfs een heel stuk alleen op de olifant gezeten. Het was een hele leuke ervaring om al zittend op de rug van de olifant het water in het lopen.” Reisverslag van Patrick en Ton.

bergen vang vieng

Laidback Laos

“Met de VIP bus reisden we Luang Prabang naar VangVieng. Die reis duurde 8 uur, en voerde ons via een 6 uur durende almaar slingerende bergtocht met vaker wegen die waren opgebroken of vol kuilen. We voelden ons als hutspot. Toch was het wel de moeite waard want we zagen nog beter hoe de mensen leefden, hoe vreselijk armoedig soms met enkel een verblijf gemaakt van een stuk doek aan palen bevestigd. En dit was vlak langs de weg waar het verkeer enorm veel stof doet opwaaien. De route was verder majestueus door haar natuurschoon. Grandioos hoge bergen alsof je in Zwitserland bent, diepe dalen met heel veel groen, en bananenbomen met hun wuivende bladeren. We waren in Vang Vieng aan de wandel langs een zijtak van de Mekong waar we een aantal vrouwen door het water zagen waden. Wat doen ze daar toch? Waar zoeken ze naar? Het bleek dat ze een soort rivierwier ophaalden, en dat in manden deden. Dat deden ze uren achtereen. Het is toch wat, zo hard werken, en de hele tijd in zo’n rivier staan moet ook niet gezond zijn voor het lichaam.” Reisschema van Meriam Jansen.

laos tadfane bij de watervalWatervallen in Bolovenland

“Pakse is een stad waar je de overnachtingen doet, maar de bezienswaardigheden liggen in de verre omtrek. Daardoor ben je aangewezen op taxi, tuk tuk of bus. Wij zijn met de tuktuk naar Boloven plateau gegaan, ligt tot 1500 meter hoogte. Hier hebben we een thee-en koffie plantage bezocht. Door de verkoop aan toeristen van koffie en thee, verdienen zij een extra centje. Ook wij hebben een kilo gekocht en de koffie is van zeer goede kwaliteit. We reden een open vrachtwagentje voorbij, overvol met jonge meisjes die gewerkt hadden op een plantage. Bij het voorbij gaan hadden ze volop plezier, ze riepen, lachte en zwaaide naar ons, ondanks hun lange werkdag. Ook hebben we 2 watervallen bezocht, liggen in een mooie omgeving in de bergen. Een waterval stortte ongeveer 200 meter naar beneden. Was werkelijk prachtig!!” Reisverslag van Hans van Helderen

Stel nu je eigen Laos reis samen, kies voor een rondreis door Laos
      of
      ga terug naar de hoofdpagina van Riksja Laos.